Kirúgták a légierőtől amiért Bident kritizálta, most Trump előléptette az űrhaderő veteránját

Matt Lohmeier azt szeretné, hogy „ezek a szörnyek soha ne térjenek vissza a védelmi vonalba”.

Az amerikai Légi Nemzeti Gárda egyik különleges gépe érkezett meg a napokban Budapestre, hogy folyamatos szolgálatot teljesítsen. De mi az a KC-46A Pegasus és mire képes?
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár életét bemutató oldal, az lhsn.hu hívta fel rá a figyelmet, hogy a napokban érkezett meg Budapestre az amerikai Légi Nemzeti Gárda 157. Légi Utántöltő Ezredének KC-46A Pegasus típusú, légi utántöltő repülőgépe. Ahogy az a lap közösségi oldalán is olvasható,
A látogatás érdekessége, hogy a tankergéppel nem csak átutazóban járnak hazánkban hajózói, hanem a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indulva hajtanak végre légi utántöltési feladatokat a napokban, majd ide is érkeznek vissza a szomjazó vasmadarak itatása után.”
Ezt is ajánljuk a témában
Matt Lohmeier azt szeretné, hogy „ezek a szörnyek soha ne térjenek vissza a védelmi vonalba”.
De hogy mi is az a KC-46A Pegasus? Amennyiben valaki utánanéz a típusnak, az elég gyorsan kiderül, hogy a Boeing KC-46A Pegasus egy, a polgári Boeing 767-300ER típuson alapuló légi utántöltő gép, melynek első darabját 2019 januárjában vette át a US Air Force, méghozzá a kansasi Wichitában lévő McConnell bázison, a 22. Air Refueling Wing részére.
Az akkoriban új típusnak számító gép bevezetését egy hosszas tesztprogram előzte meg, melyet egy hatgépes tesztflottával teljesítettek, összesen 3800 repült órával. Ezalatt számos repülőgép-típussal tesztelték a képességeit, így olyan gépeken oldották meg légi-utántöltését, mint az A-10, B-52, C-17, KC-10, KC-135, KC-46, F-15E, F-16 és F/A-18.
Ezt a típust eredetileg 2017 augusztusára kívánták hadrendbe állítani, de végül 2019-re érte el a harci készültségi szintet, előtérbe pedig európai fejlesztésű versenytársa, az Airbus A330 MRTT-n alapuló KC–45 körül kialakuló problémák után került.
A Boeing 767-300ER típuson alapuló légi utántöltő gép
A típus így sem volt azonban hibáktól mentes, szolgálata első két évében például sorra derült fény a különböző hibákra, amelyek egy részét a Boeing saját költségén, profitja kárára orvosolta. Ettől függetlenül a KC-46A típust azóta is komoly érdeklődés övezi, a Boeing 2024-es közleménye szerint ráadásul a már meglévő szerződésben szereplő gépek száma 168-ra emelkedett, miközben a vállalat addig 89 KC-46A-t szállított az amerikai légierőnek, valamint négyet Japánnak.
Nyitókép: JULIEN DE ROSA / AFP
Ezt is ajánljuk a témában
Európai partnereit, Dániát, Finnországot és Hollandiát ellenben arra biztatja, hogy ők tegyék meg.